Nyheter

Första spadtaget Hovslagaren

Facebook Twitter Pinterest


Idag togs det första spadtaget för BRF Hovslagaren vid Åby i Mölndal.

 

Här kommer HSB att i bygga ca 140 välplanerade BRF-lägenheter med stora balkonger och uteplatser. Inobi har ritat flerbostadshusen som förenar stadskvarterets kvaliteter med privata gröna gårdar och gemensamma takterrasser med utgångspunkt i HSB:s målsättning om boende i gemenskap. Dagens spadtag gällde Etapp 1, bestående av två stycken byggnadskroppar sammanlänkade med gemensam källare. Nästa Etapp planeras starta till hösten 2015.

 

Kvarteret Hovslagaren certifieras enligt Miljöbyggnad klass silver.

 

Totalentreprenör är Tommy Byggare AB.

 

Invigningstalare, från vänster: Peter Dejerstedt, projektledare HSB, David Blücher, vd HSB Mölndal, Mattias Karlsson, arkitekt inobi, Stefan Gustafsson, kommunalråd (S) Mölndal

 

inobi söker byggnadsingenjör

Facebook Twitter Pinterest

Publicerat den 25 maj 2015

 

Just nu söker vi en byggnadsingenjör som medverkar i projektering och utformning av byggnader. Någon som är van att självständigt och noggrant producera handlingar, och som har goda kunskaper i ArchiCAD.

 

VEM SÖKER VI?

 

Vi söker dig som har god erfarenhet av arbete på arkitektkontor eller motsvarande. Vi tror att det har arbetat 3-7 år ungefär.

 

Du har en vilja att utveckla dig själv vidare inom projektering, men du kommer även vara delaktig i att utveckla vår totala projekteringskompetens. Du är noggrann och van att ta eget ansvar. Erfarenhet av byggnadsbeskrivningar är meriterande.

 

På inobi jobbar vi i huvudsak med ArchiCAD som projekteringsverktyg, och vi ser därför att du har goda kunskaper i denna programvara, samt erfarenhet av BIM. Även kunskaper inom AutoCAD och andra Autodesk-programvaror är meriterande.

 

Vi har en vilja att bli bäst på hållbarhet. Erfarenhet av och ambitioner att implementera och säkerställa hållbarbetsaspekter vid projektering är meriterande.

 

VAD INNEBÄR DET ATT ARBETA PÅ INOBI?

 

– Inobi är ett modernt kunskapsföretag där alla medarbetare är delaktiga i hela företagets utveckling. Dina arbetsuppgifter kommer därför även inbegripa andra områden. Projektplanering och fördelning av arbetsuppgifter gör vi gemensamt på kontoret.

 

– Vi strävar efter en ständig kompetens- och kunskapsutveckling. Alla anställda på inobi styr därför över 10% av sin anställning för att utveckla sina intressen, fördjupa sina kunskaper och genomföra egna projektidéer. Detta kallar vi vår inobitid.

 

– Vi är måna om att det går att kombinera yrkeslivet med ett bra liv i övrigt, med fritid, engagemang och familj. Vi prioriterar därför vår projektplanering och värdesätter ett gott arbetsklimat med normala arbetstider.

 

TILLTRÄDE

 

Vi ser gärna att du kan börja direkt efter sommarledigheten, kring den 1 september.

 

ANSÖKAN

 

Är du intresserad av tjänsten? Skicka ett personligt brev och cv till Andreas Eklöf senast den 10 juni.

Alla arkitektutbildningar förtjänar Kritik

Facebook Twitter Pinterest

Inobi har beslutat att sponsra en årsprenumeration av arkitekturtidskriften KRITIK till landets samtliga nio arkitektutbildningar.

 

Biblioteken får ett exemplar och ytterligare ett exemplar distribueras direkt till studenterna via deras intresseorganisation Arkitektstudenterna. Biblioteken får också möjlighet att erhålla de tidigare nummer av tidskriften som de saknar.På det här viset hoppas vi hjälpa fler att hitta till tidskriften Kritik och bidra till fler läsande arkitekter och en levande arkitektur- och stadsbyggnadsdebatt på utbildningarna.

 

 

inobi debatterar i DN. Nästan.

Facebook Twitter Pinterest


För femte året i rad ordnade Akademiska Hus och Göteborgs Förenade Studentkårer en workshop under ledning av inobi. Temana under åren har varit olika, och i år ordnade vi ett kompetensutbyte mellan studentstäder. Under en fredagseftermiddag i mitten av april samlades studentorganisationer, studenbostadsföretag och Akademiska Hus regionchefer från Göteborg, Stockholm och Lund i Chalmersska huset för att byta erfarenheter med varandra.

 

Frågeställningen i fokus var “vad bygger en studentstad”, och inte minst vikten av att det finns studentbostäder i tillräckligt mängd för att inte hindra inflödet av nya invånare till våra kunskapsstäder. Resultatet av workshopen blev en debattartikel som i dag publiceras på DN-debatt. Lite stolta måste vi ändå säga att vi är. För artikeln har många viktiga saker att säga som vi gärna skriver under på.

 

Om tidigare workshopar kan man läsa t.ex. här.